Det er lidt vildt at tænke på. Da den første VW Golf
GTI kørte ud fra samlebåndet i 1976 var den udrustet
med en 110 hestes benzinmotor og vejede cirka 400 kg
mindre en Volkswagens seneste lille landevejsracer,
up! GTI. Golf GTI havde fine fartpræstationer, men
var, selvom den var lettere, hele 30 cm længere end
en up!, som godt nok er lidt bedre motormæssigt
bestykket med op til 115 hestekræfter.
Trods det er up! GTI hurtigere oppe på de 100 km/t.
Det tager nu om dage 8,8 sekunder. Symptomatisk for
udviklingen kan den 400 kg tungere up! GTI køre mere
end dobbelt så langt på en liter benzin end
forgængeren, der dengang grundlagde GTI begrebet.
Hverdagsracer
Sammenligningen kunne fortsætte i en uendelighed. Vi
slutter her, men skynder os lige inden også at
fastslå, at helt grundliggende er begge biler skabt
med et overordnede formål: sjov bilkørsel. Og helst
til hverdagsbrug.
Nu består hverdagen jo også andre elementer, som en
investering på 175.000 kroner helst skulle kunne
tilgodese. Og på det felt er up! GTI kun bedre
stillet end de lavere motoriserede søstre på ét
område: den kan være hurtigere fremme ved mulige
parkeringspladser på steder, hvor p-pladser er en
mangelvare, fx i storbyers midte. Det betyder næppe
meget i praksis. Og hastighedsgrænserne reducerer
mulighederne for reelt at komme hurtigere frem noget
som helst sted.
Vinder på køreglæde
Hvad brugen i øvrigt angår, er fordelene de samme
som i en almindelig up!. Men så var der det dér med
sjov bilkørsel. Hvornår er hurtig acceleration sjov?
Svar: i præcis de få sekunder hvor den finder sted.
Ok, det er måske også sjovt at vide, at man har
muligheden og at kunne fortælle andre om den. Men…
Når up! alligevel er en vinder, så er det fordi den
desuden kører så overraskende godt. Korte biler er
sjove at komme omkring snævre kurver med. De er
faktisk også temmelig gode til det. Det er ikke så
mærkeligt, at Volkswagen fire gange i træk kunne
vinde verdensmesterskabet i rally og formentlig
kunne have fortsat med at gøre det, hvis ikke der
var kommet en diesel skandale i vejen. De gjorde det
nemlig med en Polo, der heller ikke er ret lang, og
konkurrenterne benyttede tilsvarende små biler.
Endnu mindre end up!
En VW up! måler 3,60 meter i længden. Tilbage i midt
1960’erne dominerede de mere end en halv meter endnu
kortere Mini Cooper modeller den internationale
rally scene og triumferede bl.a. i Monte Carlo
rallyet. De var som sådan også det meste af en meter
kortere end en moderne Polo. Det fortæller noget om,
hvad korte biler er til.
I dag har VM-bilerne 4 hjulstræk, 400 hestekræfter
og helt anderledes krav til sikkerheden - og alt det
kræver plads. Derfor er netop en up! GTI en
glimrende mellemting – den har trods alt ikke
firehjulstræk og motoreffekten er noget lavere, men
den er også over 40 cm kortere end Polo’en… og
spørgsmålet om vægt forklares langt henad vejen ved
en større mængde sikkerhedsudstyr. Så egentlig er en
up! GTI ret optimal, hvis man vil køre sjovt.
Kørefærdighederne gør det hele
For oven i det er køreegenskaberne over tiden blevet
revolutionerende meget bedre. Man benytter i dag en
kompakt torsionsbagaksel i en up! GTI og det
fungerer rigtigt godt. Nogle vil måske sammenligne
kørefærdighederne
med en gokart’s, den halvstive bagaksel underbygger
den sammenligning, men det er alene, når
motorkræfterne ikke skal bide i asfalten.
Og var det ikke lige det, det hele handlede om i
sætningerne lige før… Motorkraft er suverænt i få
sekunder ad gangen. Siden handler det om vejgreb,
styrepræcision, gearskift, balance, stabilitet og
andet, der, når det er gjort rigtigt og udnyttes i
praksis, gør det sjovt at køre bil.
Sjov hver eneste dag
Fordi den har kræfterne, fordi den er hurtig på
aftrækkeren, fordi den ser fræk ud og har en god
lyd, er up! GTI det, vi i overskriften har kaldt en
køreglad miniracer, som altså både kan bruges som
hverdagsbil til hverdagens gøremål, præcis så godt
som enhver anden minibil. Og som også kan være sjov
at køre i - hver eneste dag.
Om det er 175.000 kroner værd er nok meget
individuelt. Men hvorfor ikke? VW har i hvert fald
bygget bilen godt. Godt, at de ikke helt har tabt
sutten dernede i Wolfburg, blot fordi livet i visse
dele af virksomheden blev anderledes end man havde
forestillet sig.
Lidt teknik
Og så kommer vi ikke uden om lidt teknik. De gode
fartpræstationer skyldes ikke mindst den potente
turbo benzinmotor, der foruden de 115 hk leverer et
flot drejningsmoment på op til 200 Nm, som nås ved
2000 motoromdrejninger i minuttet og fastholdes op
til 3500 omdr./min. Fordi kræfterne er samlet i
mellem omdrejningsområdet oplever man først den lidt
eksplosive acceleration, når motoren er kommet lidt
op i omdrejninger. Det minder lidt om en racermotor.
Lyden er en del af oplevelsen og vejgrebet er
forbedret ved at sænke bilen 15 mm, så man havner på
12,9 cm.
Hjulene er 17” påmonteret 195 mm brede 40 procent
lavprofildæk og mellem egerne kan man se de fancy
røde bremsekaliber, der underbygger det udvendige
sportslige look med bl.a. forkromet afgangsrør og
GTI sidestriber. Derudover er up! GTI udstyrsmæssigt
velbestykket: centrallås, elruder fortil (3 dørs
udgaven – en dør mere i hver side koster 10.000
kroner oveni), centrallås, el-sidespejle, tonede
ruder, regnsensor og City Emergency Brake. Rattet er
dog ikke multijusterbart og sædevarme er heller ikke
standard.
Indretningen af cockpittet er gjort efter alle
kunstens regler med fx syninger i læderrattet.
|